lördag 9 maj 2009

Agilityträning

Japp, det kommer bli en hel del skriverier om agility framöver :) men det är inte så konstigt när det är så himla kul. I Fredags gick jag och Eva ner med hela högen för att köra, dominic och fanny har ju kört agility länge så de vet ju vad det handlar om och Goliat har jag ju hunnit kört med några gånger också, men för Taika och Kevin var det första gången och jag hade mina föraningar om hur de skulle vara och jag hade inte helt fel i alla fall. Började med Dominic och det var som han hade eld i baken :) han hade lite svårt att koncentrera sig för han var så laddad. Fortsatte med porten i slalom med Goliat och ja det gick väl inte direkt bättre men inte dåligt heller, körde lite hopp och tunnel och nu när det fungerar utan problem så försöker jag få upp fart när han kommer ut ur tunneln, för annars vänder han mot mig direkt efter. Så nu har jag börjat att kasta en piplekis så han springer efter den men det fungerar inte i vissa lägen, som nu när vi hade fler med oss för de blev helt galna så då när jag skickade honom genom tunneln så sprang jag längs med och sen fortsatte jag springa så han fick bråttom efter mig så det fungerade skitbra, måste träna lite på min egen kondition bara ;). Taika var precis som jag trodde, väldigt lik Goliat, sprallig glad och lättlärd. Hon fattade både hopp och tunnel utan problem och hon var väldigt entusiastisk och glad. Hon hade lite svårt med att springa genom tunneln och sen hoppa efteråt för då sprang hon förbi hopphindret i stället men tillslut hoppade hon och då slutade jag, det gäller att sluta när det går bra! Kevin var som bara Kevin kan, stor och rätt klumpig, och inte direkt med en faraohunds smidighet och grace men han tyckte det var jättekul och man kan inte annat än att le åt hans hoppteknik :) :). Vi var där i nästan tre timmar så hundarna var rätt trötta när vi kom hem, så det var nog väldigt nyttigt för dem. Tänkte ta Taika och köra en gång i veckan med henne efter kursen med Goliat, så att det blir som en kurs med henne också fast med bara oss. Kan nog vara bra för henne att komma iväg och göra nått en gång i veckan och slippa pojkarna :)

Inga kommentarer: