fredag 2 januari 2009

Reflektion över 2008

Ja vad har egentligen hänt under året? Enligt mig själv alldeles för lite, hade så många planer som inte gick som jag ville så de ska jag försöka mig på under -09.

Jag och Goliat började på en allmänlydnadskurs där jag fick se att den här hunden verkligen var en klass för sig, så underbar att jobba med och otroligt lättlärd (ibland), han blev snabbt en av de bästa på hela kursen. Det fick mig verkligen att få upp ögonen för lydnadsträning. På hösten gick vi en fortsättningskurs på bruks vilket var en helt annan utmaning, vi växte så otroligt mycket tillsammans och vi klarade det mesta fast det är en lång väg kvar. Goliat har en tendens att när han inte förstår vad jag vill så tröttnar han direkt. Men i det stora hela så höll vi jämna steg med alla andra och det som vi lärde oss till sammans är ovärdeligt.

Tidigt på våren så kom Eva hem från Finland och med sig hade hon tvååriga Taika, hon kom in i våra liv som en uppfriskande fläkt och hon var så totalt galen och underbar så man bara smälte! Det var tänkt att vi skulle ha henne ett tag och se hur hon var för att sen sätta ut henne på omplacering men efter att ha varit med denna underbara tös så var det omöjligt att tänka sig ett liv utan henne.

En annan sak som jag aldrig kommer glömma är resan till Gotland, själva resan har jag gjort minst 19 gånger, men just i år var det speciellt för Goliat skulle följa med och jag kände på mig att han skulle stortrivas. Jag, Tommy, mamma åkte över med Goliat, Fanny och Zita och om man bortser från det pissiga vädret så hade vi det jättebra. Dagarna varvades med härliga långpromenader i gotländsk natur, shopping i Visby och raukklättring. Alla ni som har träffat Goliat vet att han har en energinivå utöver det vanliga men när vi hade klättrat på raukar i några timmar så var Goliat helt väck i flera dar!!! Men snygga muskler fick han i alla fall :)

Vi fick även ett ryck och anmälde både Goliat och Taika till ett km i lc vilket vi absolut inte ångrar. De jagade luren som om de inte hade gjort annat och fick väldigt bra poäng.

Kevin fick även han prova på nått alldeles eget: nämligen weight pull! Ni skulle ha sett vad mallig och stor han kände sig när han fick gå där bredvid alla stora "riktiga" hundar och dra kedjor, det visade sig att Kevin var en naturbegåvning, han brydde sig varken om selet eller om rasslet från kedjorna! och jag tror att han var extra stolt för att han fick göra någonting utan de andra faraohundarna.

På utställningsfronten så har vi tagit det väldigt lugnt, lite väl lugnt om ni frågar mig. Men det som vi är mest stolta över är Goliats sista svenska cert så nu kan han titulera sig som Finuch Such NordV-05, och Taika som tog två svenska cert så nu är det bara ett kvar, men jag måste säga att konkurransen om certen har varit extremt hög.

Har säkert missat en del av det som hänt under året men det här är väl vad som har hänt i det stora hela (tog ju i och för sig studenten i våras) i alla fall på hundsidan. Och jag hoppas jag hinner med mycket mer under 2009!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker ni haft ett ganska bra år :) Ser fram emot att ses på tävlingarna 2009!

Anonym sa...

Jag hoppas också att vi syns framöver på lite tävlingar