söndag 2 november 2008

Stora steg

Nu har jag tid att skriva av mig lite, var på lydnadskurs igår igen och det var med mycket blandade känslor vi gick hem efteråt. Har funderat länge på att ta upp lösträning igen men efter att han drog sist (tog fyra timmar innan vi fick tag i honom) så har det legat på hyllan, jag har inte känt mig tillräckligt säker för att göra det. Men grejen är att han har aldrig stuckit när jag har släppt honom utan det har varit vid andra tillfällen, en gång kastade han sig ur bilen men det har han aldrig mer gjort efter det. Men när han väl drar så kommer han inte tillbaka, sist löpte som tur var Taika så då var det inga problem (tur att han är en kåtbock!!). Men för att återgå till träningen så stod jag och tränade kontaktövningar med Goliat, som var kopplad men han hade kopplet på marken, och helt plötsligt kom en annan hund från kursen som var lös och flög på Goliat. Jag var inte beredd så de drog iväg en bit och fortsatte att bråka med varandra, varken Goliat eller den andra hunden lyssnade men tillsut så fick hon tag i hennes hund men då blev Goliat skrämd och sprang iväg vilket resulterade i att en annan deltagare försökte få tag på hans koppel som i sin tur ledde till att han kastade sig åt andra hållet och drog iväg ännu längre bort. Vid det här laget så kände jag verkligen att nu är det kört, jag kommer inte att få tag på honom på hela dan.. Det första jag ville göra var att springa efter men jag visste att det aldrig skulle fungera så jag tog ett djupt andetag och ropade "Goliat, hit" och jag fick nästan en chock när han vände och kom tillbaka, vände in och satte sig!!! Han fick massor med köttbullar och beröm -av en väldigt skakig matte. Att försöka vara normal och fortsätta träningen efteråt var svårt speciellt när jag hade för mitt inre sett en nerblodad och söndertuggad Goliat, men det ända han fick var några sår på ena bakbenet som tur var. Tillslut kunde jag lugna ner mig och fortsätta träningen och Goliat verkade må precis som vanligt. Vi avslutade lektionen med "motivationsinkallning" och hon insisterade att Goliat skulle vara lös så meddans hon höll i Goliat sprang jag och hoppade och tjoade och var jätte rolig och sen släppte hon honom och att se en faraohund komma springande på ett öppet fält är så jävla härligt att se och det gick hur bra som helst, vi busade jättemycket när han kom fram!! Så nu ska jag banne mig ta upp träningen, speciellt när jag har fått många bra tips från Anna Rasmussen -men det får bli ett annat inlägg! Måste även lägga in två bilder från vår första kursdag, bilderna är tagna av Mimmi Olsson! Tack Mimmi för bilderna!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns inget värre än när man inte får tag på sin hund. Astrid drar som en avlöning om hon kommer lös det finns så mycket annat att kolla på än matte ;)

Sist fick husse locka henne med en kassler.

Jag förstår att du tyckte att det var underbart när Goliat kom utan att du fick jaga honom

Anonym sa...

Kul att du håller på med lydnadsträning! Jobbigt när de har stuckit, vet precis hur du känner dig. Just då känns det som att man aldrig mer kommer kunna lita på dem... Men ni har ju ett så bra samspel så det ska säkert gå bra! Lycka till med fortsatt träning!! Kram Sofie