söndag 21 december 2008

Julskinka

Idag efter jobbet så har jag och Tommy (och hundarna såklart) gjort julskinka! Det är andra gången vi gör "egen" skinka, men jag vägrar köpa färdigkokt! I år så köpte vi en skinka på 4,5kg och jag hoppas den räcker åtminstone hela veckan men jag tvivlar. Det blir så mycket godare när man gör den i ugnen och sen griljerar den själv. Visst tar det lång tid men den sköter ju sig själv alla timmar i ugnen, fast hundarna vart helt tokiga när de kände lukten av den i över fyra timmar... Ögonen höll nästan på att ploppa ut när de fick gotta sig med både svål och skyn från skinkan, tror nog att de håller med om att den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge! Vi tvåbenta åt skinkan på grekiskt lantbröd med grovkornig senap, så nu börjar det kännas som julen är i antågande trots avsaknaden av vinterväder!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt vackert julkort! Tack så mycket!
Ät nu inte upp all julskinkan före Kalle Anka :)
God Jul till er och alla hundarna från oss i Skåne

Anonym sa...

Bravo Emelie att du gör hela jobbet med skinkan, förstår att den blir godare då!
Det gjorde jag också en gång i toden när din pappa och hans syskon var små.
Tack för den fina julhälsningen med hundarna, men lilla Fanny syntes inte. De var jätte fina!
Kramar från farmor