fredag 26 december 2008

Julafton

I år firade vi själva julafton i Tuna hos mamma och Per. Klockan ringde vid sju men den stängde jag av rätt fort och låg och myste lite med Goliat tills han tyckte att det var dags att gå upp tjugo i åtta, tyckte lite synd om Tommy som hade gått upp klockan fyra för att åka till jobbet, men som tur var så skulle han vara hemma redan vid nio på förmiddan. Det var minusgrader ute så jag drog på mig långkalsonger och hundarna fick rejält med köttbullar i maten för att det var julafton :). Goliat fick även tjuvstarta lite på paketöppningen, han fick en nalle som han sprang runt med ett tag tills den blev tråkig... Passade på att baka lite bröd och ris á la malta under tiden som jag packade ihop alla grejor som skulle med. Vi kom fram till Tuna klockan ett och där var alla i full gång med att plocka fram maten till julbordet så det var bara att hoppa in och hjälpa till. Resten av dagen varvades med god mat, trevligt sällskap, mysig julstämning och sköna promenader. Efter ett perfekt julbord så var alla sprickfärdiga och ganska dåsiga så då var det bra att kunna kolla lite på Kalle Anka, fast det var bara vi "barn" som tittade! och det är fascinerande att trots att man är hur mätt som helst så får man alltid ner lite godis, i alla fall jag ;)!! Fick med mig både Carro och Cassandra ut på en promenad med hundarna och hör och häpna det snöade!!! Vi som inte har haft snö sen i November får snö på självaste julafton!!! När vi kom in så var det dags för ris á la malta och julklappsöppning, i år fick mamma vara tomtemor! Resten av kvällen satt vi bara och pratade skit och hade trevligt. Mamma hade köpt en massage dyna till Per så den skulle ju alla turas om och sitta i och mamma hade fått en skitrolig bok från Carro som hette "Varför män bara kan göra en sak och kvinnor aldrig sluta prata", vi satt dubbelvikta och asgarvade -så jävla bra!! Jag och mamma åkte ut och gick i skogen innan SvenssonSvenssons jul och det var så underbart och vara ute och gå, inte en enda människa mötte vi och det var sådär lagom kallt och snön låg på marken -helt underbart! Jag och Tommy tog hundarna och åkte hem runt elva väldigt nöjda och mätta efter en helt perfekt julafton. Och självklart så blev det lite foton också:


Julgranen med alla klappar under


Julborder (kalla rätter)


Carro, Cassandra, Bea och Tommy


Arne, Per, Mamma och Staffan
Tomtemor
Bea
Fanny letar efter sitt paket
Goliat öppnar sitt paket under bordet
Goliat gottar sig med sitt grisöra
Zita måste alltid öppna paketen ute!

Mamma


Systeryster Carro
Jag


Det var inte bara vi tvåbenta som var trötta framåt kvällen


utan det var även hundarna!!

Så jag hoppas att ni har haft en lika trevlig julafton som jag!

Inga kommentarer: