måndag 20 oktober 2008

Skogås

Dags för lite uppdatering av helgens utställning. Resan började 06.00 och jag kunde sova ca en timme den natten-typiskt! Stephen Wheeler dömde faraohundar idag. Goliat var först in i championklassen av våra hundar och han tävlade mot hans son Spike (Enigma Open Sesame) och Valle (Faouziah's Darin), domaren var oerhört noggrann vid den individuella bedömningen och tog god tid på sig att klämma och känna på hundarna. Lite roligt var det när han kände igenom Goliat för när han kom till bakdelen så klämde han extra mycket på Goliats bakmuskler och log väldigt uppskattande! Känns kul att få beröm för att ens hund har lite muskler! Goliat skötte sig jätte bra och framför allt så hade han roligt och det är det viktigaste. Domaren tog lång tid på sig att bestämma sig och han velade otroligt mycket men till slut gick Spike segrande ur striden och slutade senare som BIM - Grattis Sussie och Spike! Goliat slutade denna dag som BH3 med en riktigt bra kritik.



Goliat framför domarbordet


Goliats snygga muskler


Sen var det Eva och Taikas tur i öppenklassen där hon bland annat fick möte Goliats dotter Dyrka (Enigma Superlicious Outfit) och brorsdotter Astrid (Xemxija Dellamorte Dellamore). Varken jag eller Eva hade inte särskilt höga förväntningar eftersom hon har börjat löpa och inte kändes riktigt hundra, men det fick vi snabbt äta upp. Taika rörde inte en fena när domaren gick igenom henne och hon var otroligt vacker att titta på. Taika knep första platsen med Astrid bakom sig (senare BT3). Dyrka fick en två på grund av att hon inte ville att domaren skulle kladda på hennes rumpa, tråkigt men det kommer fler chanser. Taika vann även bästa tik och det åtråvärda vinthundscertet, bra jobbat tjejen!! I BIR/BIM gick det otroligt fort de hann springa ett varv och ställa upp sig och sen gick domaren fram till Eva och Taika och tog i hand och sa "Det är inget att diskutera, du är vinnaren"!!



Taika i bästa tik


Taika springer mot segern


Sen var det en lång väntan till biset, vi bestämde att jag skulle ta Taika och om det var ett smart drag eller ej får vi aldrig veta, men hur som helst så blev vi inte placerade. Men att komma hem med ett BIR är inte så tokigt i alla fall. Jag hjälpte även till att visa söta Dyrka i Enigmas avel och uppfödargrupp i bisfinalen. Dyrka var otroligt duktig och hade inget emot att bli visad av mig. Tack Sandra för att jag fick visa din ögonsten! Det gick väldigt bra för Enigma som slutade som BIS Avelsgrupp och BIS3 Uppfödargrupp, grattis Sofie och Madelene Lönn!


Jag och Taika i biset

Så tack allihop för trevligt sällskap utanför faraoringen och alla gratulationer till Taikas BIR!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för rapport från en som inte var där! :) Och grattis till Taika såklart. Och sedan måste jag säga att du har blivit så himla duktig på att visa faraohund!! Kram Sofie

Anonym sa...

Tack, det är alltid kul att få beröm när man har kämpat och slitit! Och jag känner verkligen att både jag och Goliat har utvecklats!

Anonym sa...

Grattis igen till Taikas cert och jag måste hålla med Sofie att du är så duktig på att visa hund. Vet att du inte har hållt på så länge.