söndag 26 oktober 2008

Foder och Näringslära

Kom nyss hem efter att ha varit på föreläsning om "foder och näringslära" som hölls av Bo Gistedt från Alg Gutten´s hundmat. Det var en mycket intressant föreläsning och han propagerade nästan ingenting om deras hundmat utan han tog upp mycket allmänt om vad ett foder skulle innehålla och så vidare. Han tog upp att alla hundar är unika och att i en flock så kan man kanske inte bara ha ett foder utan att man måste ha flera för att passa varje individ. De kriterier som man kan gå efter när man letar efter foder är: ålder, kön, mentalitet, boendeform, aktivitet, pälstyp och klimat. Och det lättaste sättet att se hur hundens allmäntillsstånd är är att plocka upp varje gång hunden bajsar och jag håller definitivt med honom! En sak som var viktig är att man ska läsa innehållsförteckningen och även förpackningsdag och utgångsdatum (vilket jag aldrig gör, men jag får nog göra det när jag köper nästa säck). Om hunden har klåda i tassar och mungipor så kan det vara så att fodret innehåller för mycket protein så det kan räcka med att byta foder. Om man har en hund med dålig mage som många äldre hundar drabbas av så kan man blanda i 1msk vetekli i maten morgon och kväll, veteklin sätter fart på tarmprocessen och gör så att den börjar jobba igen men det kan börja lukta riktigt illa på grund av att på äldre hundar kan tarmfickor uppstå där gamla rester samlas och när processen renar tarmarna så kommer resterna ut och det luktar väldigt illa, men det går över efter några dagar. En annan sak som jag ska be min mamma prova på sin 9åriga golden tik Zita är att istället för att slänga massa pengar på dyrt lightfoder så kan man byta ut halva portionen med havregryn (1dl vanlig mat och 1dl havregryn) och slå över vatten innan serveringen. Det som är speciellt med Alg Gutten´s hundmat är att den innehåller isländska havsalger-annars är fodret helsvenskt. Algerna i fodret bidrar till: blankare päls, minskad fällning, ökad pigmentering, förbättrar immunförsvaret, stärker benstomme-senor-leder-tänder-klor, ger en allmänt friskare hund. Så om jag inte skulle vara så nöjd med Royal Canin Adult Croc så skulle jag överväga att byta. Funderar på att köpa algtillskott och tillsätta i maten. Innan vi bytte till RC så använde vi BestInShow som var väldigt billigt och gick att köpa i mataffären men Goliat fick mellan 6-9dl morgon och kväll men han var smal som en sticka och gick inte upp i vikt och dessutom så behövde man gasmask för de hade så mycket gaser i magen så man höll på att dö! Men nu använder vi Royal Canin och har gjort det ett tag och han får 4dl morgon och kväll, är jättefin i hull och muskelkondition och är bra i magen. Så även om det blev en rejäl prisskillnad (från 150-450) så spelar det faktiskt ingen roll huvudsaken är att mina hundar mår bra i både kropp och själ!

1 kommentar:

Anonym sa...

Brukar aldrig kolla varken utgångsdatum eller förpackningsdatum. Men jag ska kanske börja göra det.