onsdag 23 september 2009

Dubbelkommandon och godis!

Har haft lite svårt att komma igång med lydnadsträningen igen, och det har till stor del att göra med att vi står och stampar på samma ställe -vi kommer inte framåt! Och den ända jag kan skylla på är mig själv för jag är en expert på att använda dubbel/trippelkommandon, som jag nu måste träna bort och det är just här det blir problem -hur fan ska jag klara av det??! Använder både handtecken, röst och godis när jag tränar, ok att använda både röst och handtecken det kan jag ta för tillfället men godiset är ju inte så bra eftersom man inte får ha det på tävlingar, har provat att ta bort det och ibland fungerar det hyffsat med mycket handhjälp t ex i en inkallning men i fot går det inte alls för så fort han märker att jag inte har godis så slutar han gå fot! De fungerar bra under en eller flera övningar att ha godis i handen utan att han får den, för då vet han om att den. Så just nu vill jag träna bort godishysterin och sen får vi se vad som händer. Så om det är någon som vill komma med lite hjälp och tips så är jag tacksam! :)

3 kommentarer:

Sofie sa...

Träna att belöna med längre mellanrum under foten. Han ska aldrig veta när godiset kommer. Ta bort godiset när du vet att han klarar av det att gå utan. Det tar tid men det går

Emelie svarar Sofie sa...

Han får ingen belöning alls under själva fotgåendet, utan jag håller bara i godiset i brösthöjd så det fungerar att ta bort godiset om jag håller kvar handen i samma position och om jag har godiset i munnen och armen normalt så går han en meter ifrån...

Sofie sa...

Då tycker jag att du ska belöna under fot istället. För du får ändå inte ha handen i brösthöjd ifall du har som mål att tävla.

Tänk på att man måste belöna ofta för att fästa ett beteende. Så om du tex vill ha godiset i munnen spotta en godis varjegång han kollar på dig. Spelar ju inte så stor roll var han är bara han fattar att han ska kolla dig i ansiktet.

När jag lärde maya fot så började vi bara med några steg och sedan godis och så traglade vi på. Sedan gjorde vi det svårare.

Om du vill ha en bättre förklaring om vad jag menar slå en pling så förklarar jag gärna :) vad jag menar