söndag 19 april 2009

Vi blev godkända!

Idag har jag och Goliat varit på bruks för ett inträdesprov till agilityn (japp, tydligen måste hunden vara lydnadsstjärna för att få vara med), har ju tränat en hel del inför idag och jag hade köpt både leverpastej och korv. Men jag var ganska orolig för det enda Goliat har haft i huvudet den senaste veckan är: LÖPTIK!! Så ibland är det inte så lätt att nå honom... Men gruppen verkar bra och det är en ganska frisk blandning av hundar och mattar, dessvärre måste jag säga att vi har en jackrussel i gruppen som aldrig håller käften så efter 15minuter hade jag god lust att dräpa den!!! Märkte också att Goliat tyckte det var jobbigt att ha en sån där stöddig jycke i rumpan hela tiden, fick flera gånger be henne hålla åt sig sin hund. Har även börjat vänja mig vid att folk bara står och glor och pekar på honom som om han vore en cirkusapa! När vi hade gått ner på planen så sa Stina (vår instruktör) att vi skulle gå runt tre koner som stod i en triangel med hunden lös och man fick inte locka med rösten eller med godis man skulle bara gå och lossas som ingenting och hunden skulle då följa med! Kände verkligen hur paniken kom, hur fan ska jag få med honom då?? Jag fuskade lite och kletade in hela min hand med leverpastej så att den åtminstone skulle lukte gott även fast den var tom. Tittade på de andra först och deras hundar gick fint ibland men för det mesta drog de iväg och luktade (det hade varit en tik innan och kissat). Så då var det min tur och jag kopplade lös honom och gick och visst följde han med med nosen inkörd i min hand ;) men sen så kände han tiklukten och försvann mot kissfläcken, jag fortsatte att gå tills jag kom tillbaka och då fick jag ropa -som att det hjälpte!!! han stod kvar och nosade och vinklade inte ens ett öra mot mig, men sen kissade han lite och kom sättandes mot mig! Då var det bara inkallningen kvar och självklart så tjuvstartade han så jag fick göra om och det gick bra, så det gick ju hyfsat och vi var inte sämst i alla fall. Så på torsdag startar kursen! Antagligen är Taika i höglöp då så Goliat kommer att vara extra rolig att ha med då... Men nu är jag glad att vi faktiskt fick vara med!


Goliat siktar högt

5 kommentarer:

Sofie sa...

Kul att ni kom med men vad var det för höga krav som de hade. Måsta men ha en lydnadstjärna för att få gå agility hos er. Huvudsaken borde väll ändå vara att hunden följer med lös med eller utan godis.

Johanna, Hilda & Edda sa...

Hehe ja hon ser så kul ut på den bilden :P Kul att ni blev godkända! :)

Linda sa...

kul att det gick bra!

kanonfin bild!

kram

Anonym sa...

Hello!
Nu har jag äntligen tagit mig tid o kollat in din blogg. Roligt att titta på alla bilderna!!

// Anna

Helena sa...

Oj, oj, då gick det ju bra ändå ju! Hade det varit Solo så skulle det varit full cirkus om jag släppt honom lös! :-) Grattis! Nu har ni mycket att se fram emot. Det är kul att träna lydnad.
Ses vi i Österby?
Kram