måndag 6 april 2009

Lydnadsträning i vårsol!

Äntligen börjar vårkänslorna komma fram nu när solen skiner hela dagarna och man hittar små vårtecken överallt. Känns så skönt att kunna träna ute med Goliat utan att han ska behöva frysa ihjäl, så idag passade jag på att träna lite lydnadsmoment från Lydnadsklass 1 med honom. Tog en promenad först och han kändes lite spattig och hade väldigt mycket överskottsenergi så det kändes inte så lovande. Men när vi väl började träna så uppförde han sig så jäkla bra, valde en plats med mycket störning och visst han hade inte full fokus på mig hela tiden men han drog inte en enda gång och gjorde det jag begärde av honom. Störningen bestod av: ett gäng ungdomar som spelade fotboll, andra människor och bilar, hundar, lukter och ganska stark vind. Tommy följde med och tog lite bilder:



Linförlighet: Började träna med koppel eftersom jag var osäker. Han gick jättefint med bra kontakt med godishanden (väntar lite till med att träna in ögonkontakt). Han vände också fint i svängar och tvära vändningar. Det som behövs finslipas på är ett bättre fotgående och ögonkontakt, och även att han ska sitta när vi stannar!



Inkallning: Fullt ös medvetslös!!! Det är oftast det som gäller med Goliat så även i det här fallet :)! Goliat sitter stilla utan problem (klockade en minut) men han har en tendens till att börja titta på allt annat efter ett tag men han sitter i alla fall kvar. Han har även bra fart, men det som är problemet är att han inte hinner vända in utan han gör en ganska stor loop samtidigt som han sladdar runt. Han brukar slarva lite när han sätter sig också, brukar bli lite bakom mig men om jag flyttar fram handen lite så sätter han sig bra.



Platsliggning: Fungerar lika bra som inkallning, han ligger stilla och tittar lite på omgivningen tills jag kommer tillbaka. En bra sak är att han inte reser sig upp när jag kommer utan väntar på ett kommando. Så här är det inte så mycket att klaga på förutom att jag vill att han ska ha fokus på mig hela tiden.



Fritt följ: Han gick väldigt bra lös också, han studsade ifrån nån gång i början bara. Ska även börja titta rakt fram för jag tror han klarar av att hålla upp blicken utan att jag ska kontrollera, han har ju godishanden till hjälp. Pratar också med honom hela tiden så att han ska fokusera på mig och hålla en bra fart. Också något som jag så småningom kommer träna bort, men man får tänka på att för bara en månad sen kunde han inte ens gå bredvid mig utan att börja studsa omkring som en studsboll och nu klarar han av ett hyggligt fritt följ (helt klart godkänt av mig men de på bruks tycker säkert en helt annan sak!)

Älskar den här bilden, den är så Goliat. Full av kraft och energi och väldigt mycket bus (han lipar ;) ).

Är väldigt nöjd efter idag och jag är så jäkla stolt över min lilla apa, han går verkligen från klarhet till klarhet. Har till och med börjat funderat över om jag ska anmäla honom till Lydnadsprov i höst, men då gäller det hårdträning i sommar!

6 kommentarer:

Linda sa...

åhh älskar faraohundar! nästa hund blir nog en sån eller en whippet;)

himla fin blogg! hit kommer jag absolut tillbaka!

Annakarin sa...

Härliga bilder! Klart att Ni ska göra debut i lydnad!

Anonym sa...

Vad duktig du är!
kram
Alex

Vilda sa...

Heja pappa Goliat! Du e bäst! Själv har jag inte riktigt kommit lika långt om man säger så... Men matte och jag har anmält oss till en kurs som börjar i maj, så vänta bara :)Klart du ska ställa upp i lydnadsprov!!
Heja Heja från din dotter Vilda med matte

Linda sa...

ja vi har allt spanat in kinesen ;)

anna sa...

Klart ni ska anmäla till ett lydnadsprov!

Det är jätteroligt och man behöver ju inte ha en hund som slår på 10or i varje moment innan man tävlar :-)

Det låter som det går bra för er, jätteroligt :-)

Litet tips om kontakten. Skippa godishanden och ha godiset i munnen istället som du "spottar ut" som belöning. Då får du upp blicken på honom och du jobbar bort handen du håller vid brösthöjd, vilket kan tolkas som ett dubbelkommando på tävling sedan.

Jättekul att se flera duktiga faroner i lydnaden!!