tisdag 4 maj 2010

Eva har blivit tacka

Eller hur man nu skulle säga! För några veckor sen var det nämligen dags för lammning och en tacka gick bort när hennes lamm var en vecka gamla. Eva fick som tur var lammen att börja dia ur en vanlig nappflaska vilket räddade deras liv! Och eftersom det var Eva som matade dem för första gången så blev hon deras mamma :) Tycker det är lite synd att de andra tackorna inte kunde "adoptera" dem men tydligen fungerar det inte så när det gäller får. Men Määrta och Lilla My verkar inte bry sig ett dugg om att deras mamma inte är eller ser ut som andra mammor och det är ju huvudsaken. Eva går över till fåren 4 gånger per dag och matar dem med mjölkersättning, efter ett tag så fick de gå över till en mjölbar istället för flaska. Blev ju verkligen tvungen att åka ut och titta på Evas nya bebisar, och det är verkligen fascinerande att de ser Eva som mamma och jag skriver det utan att överdriva. För när vi klev in i ladan och Eva ropade på dem (Lilla My och Määrta) så kom två småkrulliga ursöta lamm springandes för att hälsa. De är verkligen som små valpar, vill bli klappade och sitta i knät och mysa :) :) och oj vad de bäar gulligt! När jag var där och fotade var de ungefär 2 veckor och nu är de snart en månad gamla. Och i skrivandets stund så har Eva fått tre till lamm att ta hand om (Ettan , Tvåan och Trean) De tre förstfödda, därav namnen som är efter öronmärkningarna :). Eva berättade att Kurt (bonden) hade sagt att det var första gången de hade fått lamm att överleva. Eva har tydligen en del gömda talanger! Här kommer några bilder på sötnosarna:


Määrta och Lilla My äter middag, svansarna gick som proppelrar när de diade!



Mjölkmustasch?? (Määrta)


Eva håller i sin älskling medan Tommy matar


Matkoma??


Jag myser lite med lammen, Lilla My somnade i mitt knä med huvudet på min axel


Söt som socker! Jag och Lilla My

Inga kommentarer: