söndag 30 augusti 2009

Ny hundaktivering

Nu har jag och Eva (med Goliat och Taika) varit och provat på Rallylydnad. Har hört så mycket positivt om sporten så man har varit bra sugen, så nu äntligen hade de en introduktion på fyra timmar i Nyköping. Riktigt kul att jag fick med Eva också. Efter en introduktion om själva sporten så fick vi gå ner på plan och kika på en uppställd bana och ja det var inte mycket man förstod, och jag tyckte det var så himla lite mellanrum mellan skyltarna. Sen blev vi indelade i små grupper och fick träna på skyltar i olika stationer (bla lite olika vändningar, slalom och inkallningar). Jag och Eva var i samma grupp så vi hjälpte varandra en hel del, så det kändes bra. Goliat har ju kommit mycket längre i träningen så jag kände att jag kunde tipsa om en hel del eftersom jag och Goliat har varit där själva. Kändes i alla fall att det var ett tag sen jag tränade med apa för i fot så studsade han som en galning och kunde inte ta ett rent steg, tog honom åt sidan och gick fot tills han började slappna av och gå rent och efter det var han verkligen arbetsvillig och vi hade jätte kul. Var riktigt imponerad av Taika också för även fast vi bara har tränat in några komandon (sitt, ligg, stå osv) så skötte hon sig bra och hon ville arbeta. Så det var härligt att se. Vi fick beröm för att vi var de enda som högljutt berömde hundarna! haha inga konstigheter när man har faraohund :) Efter en fika i klubbhuset så var det dags för att alla skulle få prova att köra en hel bana. Var faktiskt lite nervös fast det bara var på skoj, men jag var riktigt stolt över Goliat för han gjorde inga fel alls utan han gjorde precis det jag bad honom om! Hade en köttbulle i handen men han fick ingenting under själva banan så jag kände mig så jäkla stolt!!! Eva och Taika var jätte duktiga och Eva tog ett lite långsammare tempo som passade Taika bra nu när hon inte är van och de tog sig igenom banan utan några konstigheter, Eva gjorde en liten miss vid en skylt där man skulle gå i en cirkel åt vänster och hon gick åt höger istället ;) :) men hon skötte sig bra ändå :) Så nu har både jag och Eva fastnat i denna nya sport så vi får se vad som händer men vi har några planer framöver. Det togs en del bilder också och så fort de kommer in till min mail så lägger jag ut dem här.

3 kommentarer:

Eva sa...

Tack för att du släpade med mej.Det var jätte skoj,det där med höger å vänster bli alltid fel:)Men är man virrig så är man.Men Taika följer med på allt. Kramis Eva

Sofie sa...

Helt underbart med rally. Jag gör precis som eva och går åt fel håll i 360 graders svängen. Den skylten är så stressande och speciellt på tävling. Jag får nästan panik hahaha. Spelar inte så stor roll att inte hunden kan så mycket bara den tycker att det är roligt. Anka har ju blivit godkänd fast hon inte kan någon lydnad alls.

Sandra sa...

Åh va kul det låter! Jag blir sååå sugen att få testa på det där jag med :) Tror Dyrka skulle älska det! Hoppas att vi för övrigt ses snart, var ju bara en kort stund i Köping i sommar :/ *kram*