måndag 17 augusti 2009

Norrköping/Nyköping

I helgen var det dags för nästa utställning och den här gången så var det bekvämt nära, speciellt på söndagen då vi var i Nyköping. Det var 22 faraohundar anmälda för Jill Peak på den internationella uställningen i Norrköping, och det var en bra blandning på hundar då vi hade besök från både Ryssland och Finland. Olyckligtvis så började bedömningen inte så bra då en hane bet domaren och efter det så delades det ut en del tvåor och nollor, alla kanske inte var så rättvisa kan jag tycka. Goliat var i alla fall på hugget i dag och kändes jätte bra när vi väntade på vår tur men när vi var nästa par att bli bedömda så avbryter de för att plåstra om domaren. Det var ett ganska långt uppehåll innan det var dags igen och då var "gnistan" borta, Goliat kändes inte alls rolig att ställa men det släppte allt eftersom och jag tyckte vi gjorde ett bra jobb. Sen var det dags för Taika att entra ringen med Eva, själv visade jag Blondie (Farao Anubis Nemesis Divina). Känner att jag är lite ovan att visa andras hundar, blir alltid lite nervös. Många fina tikar var det i championklassen och Blondie och jag placerade oss 4 med ck och vår egna lilla pingla vann championklassen! Så både jag och Eva stannade kvar i ringen för tikklassen, så det blev ju inget fotande för vår del. Jag och Blondie missade precis en plats i bästa tik så det var lite tråkigt, men något som var betydligt roligare var att domaren valde Taika till bästa tik!!! Så jäkla underbart! I bir/bim stod det mellan Taika och unga Casper som, även gick segrande ur striden! Grattis! Det var riktigt spännande och jag kunde knappt stå still innan det var avgjort, men BIM med cacib är inte så illa ;) :)


På hemvägen svängde vi förbi rosvalla och satte upp tältet till söndagens utställning. Var så himla skönt att få sovmorgon, gick upp kvart i åtta!! Fast vi var lite oroliga när vi åkte in för det blåste mer eller mindre storm så vi funderade lite på om tältet stog kvar, men som tur var så gjorde det det. Domare den här dagen var Dimitris Atonopoulos och jag vet inte riktigt var jag ska tycka om bedömingen. Våra hundar åkte ut med varsin slät etta och enda anledningen till det var att de rörde sig något trångt bak. De skötte sig annars hur bra som helst trots vädret och Goliat visar sig alltid bäst när det är lite taskigt väder av nån anledning och Taika var minst lika vacker som dagen innan. Men nu kan vi inte göra mycket åt att domaren hade nån fixering på om en hund rör sig lite trångt bak, själv tycker jag att då är helheten viktigare och när man tittar på hur placeringarna på tikar blev så känner jag att Taika hade definitivt en given plats där.

Lite blandade bilder från helgen:
Goliat i championklassen

Taika var helt galen :)

Goliat i Nyköping

Rhodepark Star At Enigma & Siphra's Through It All

3 kommentarer:

Annakarin @ Mathias.W sa...

Grattis till Taikas BIM hon var verkligen jättefin!

Kram.

Simon & Iz sa...

Gratulerer med Taikas BIM! Håper jeg får se henne og Goliat snart da :)

Helena sa...

Tack för grattis till Solos championat! Det gick ju riktigt bra för er och Taika också! Goliat är sååå fin med dig på bilden!
Kram